Simeon Vincze má jasnú víziu a jasný plán, aké projekty by mali byť prioritou. Zoberme si napríklad Hlavnú stanicu v Bratislave. Týmto projektom by malo všetko začať. A aj v tomto prípade je potreba manažment, ktorý poskytujeme. Pretože to nie je iba o tom, postaviť ,,stanicu“. Kvalitný manažment musí určiť: AKO tá stanica má vyzerať, KDE má stáť, v akej VEĽKOSTI má byť, aké OBCHODY tam majú byť, KTO má byť prevádzkovateľom.
Simeon Vincze je presvedčený, že v strednodobom horizonte je potrebný kvalitný manažment v týchto oblastiach.
So železnicou a verejnou dopravou úzko súvisia verejné priestory. S rozvojom železnice prichádza aj rozvoj života do oblastí kde sa železnica renovuje. Verejná doprava a verejné priestory prinášajú možnosť kontaktu ľudí, sociálnych interakcií a pohody v živote. Na dobrej stanici si naozaj môžete užívať pohodu po všetkých stránkach. A vôbec Vám nevadí, ak Vám vlak ujde - s radosťou počkáte na ďalší. Napríklad v takej kaviarni Starbucks, alebo originál viedenskej kaviarni. Môžete ísť rozjímať do modlitebnej miestnosti alebo si jednoducho nakúpiť potraviny či drogériu.
Moderná stanica to má všetko poskytovať.
Bohužiaľ Slovensko má na svojich staniciach len nevzhľadné bufety so sortimentom spred 30 rokov po ktorých chodia v noci myši. Takto to naozaj nemá vyzerať. (výnimka: stanica Košice) Aj keď samozrejme Simeon Vincze chce, aby ŽSR boli zadávateľom jeho zákaziek do budúcna, nemôže si odpustiť toto zrnko kritiky pri všetkej úcte k doterajšiemu úspešnému prežitiu železnice a robustnosti procesov. Sú veci, ktoré mali byť dávno odstránené a na ktoré sa nemalo čakať. A nie sú tak ani vecou peňazí. Neprispôsobiví občania mali byť dávno riešení v súvislosti s novelou zákona v rámci sociálnych vecí a nemalo byť dovolené, aby si zo staníc robili smradľavý ,,hotel“.
Aby toto bolo možné, je potreba ,,pohnúť kostrou“ a je potreba aktivizovať všetkých politikov, ktorí sa zaujímajú aspoň trocha o železnicu, aby sa spojili a nasmerovali hľadáčik na železnicu a s tým samozrejme aj finančné toky.
Železnice si musia potom splniť svoju domácu úlohu a začať poctivo odstraňovať všetky nedostatky, začať modernizovať a digitalizovať. A spojiť sa v rámci manažmentu staníc radšej s hráčmi, ktorí prevádzkujú nákupné centrá na svetovej úrovni a vedia to robiť naozaj dobre. A áno, samozrejme treba poistku, že 50% stanice musí ostať na účely stanice. Stanica sa nesmie stať ,,nákupným centrom so stanicou“ ale musí ostať ,,stanicou s nákupným centrom“.
Kvalitná verejná DOPRAVA pre Vaše mesto?
Kontaktujte SV consulting a my Vám navrhneme optimálnu verejnú dopravu
v spádovej oblasti Vášho mesta